Een familie die al generaties lang in de tabaksindustrie zit: Johan Vandermarliere weet er alles van. Door verschuivingen op de markt zag hij plots een niche waar hij zich op wilde toespitsen: roltabak. Het verpakken van het product kon vlotter verlopen. Dat leidde tot een samenwerking met het maatwerk van Desmet Engineering.
“Ik zag een donkere wolk boven de sigarenmarkt hangen”, vertelt Johan Vandermarliere, zaakvoerder van Twist Tobacco. Hij vond het tijd om zich op iets nieuws te focussen: roltabak. “Sigaren, sigaretten, roken wordt duurder en ontmoedigd door de overheid met accijnzen”, zegt hij. “Roltabak is in opmars. Het is goedkoper en daardoor toegankelijker voor de gewone man.”
En zo startte Twist Tobacco in 2004 met de productie van roltabak. Ze werken met vijftig werknemers in een gebouw van 4.000 vierkante meter in Wetteren. Perfect voor de huidige productie en met ruimte voor uitbreiding.
De voorbije twee jaar kende Twist Tobacco een serieuze groei. De gedroogde tabak wordt geleverd in Wetteren waar de volledige productie en verpakking gebeurt. Maar bij de verpakking liep één en ander mis. En daar komt de expertise van Desmet Engineering van pas.
Roltabak wordt verpakt in emmertjes, dozen of plastic hoezen. Afhankelijk van het merk – Twist Tobacco verdeelt er vier – verschillen de afmetingen. Aangezien Twist Tobacco internationaal handel voert, moet er vaak een accijnzenzegel worden aangebracht. “En net daar lag het probleem”, zegt zaakvoerder Vandermarliere. “Als er een stilstand was in onze productielijn, was de zegelmachine steeds de oorzaak.”
“We vinden het warm water niet uit”, zegt elektrisch ingenieur Filip Demeyer van Desmet Engineering. “We vertrekken van een voorbeeld of concept en nemen de ervaring van de klant mee in ons ontwerp.” Samen met collega en mechanisch ingenieur Eveline Eeckhout bestudeerde hij het oude apparaat. Ze stelden een nieuwe, verbeterde machine voor om te integreren op de bestaande transportband. Volledig op maat gemaakt en volgens de noden van het bedrijf.
Het zegelapparaat zuigt een zegel aan, detecteert die, voegt smeltlijm toe, plakt de zegel en duwt die vervolgens aan met borsteltjes. Dat gebeurt nu telkens in een omwenteling van 180 graden. Die omwenteling duurt een fractie van een seconde waardoor er twintig verpakkingen per minuut verwerkt worden.
Aan het hele ontwerp gaan een resem schetsen, plannen en testen vooraf. “Het begint al bij de materiaalkeuze”, zegt Eveline Eeckhout. “Veel hangt namelijk af van het materiaal waar je mee werkt. Die zegels zijn een duur en flinterdun papiertje. En ze bestaan in verschillende groottes. Er was dus wel wat afstelwerk nodig.” Daarom werd de afstelling eerst uitgeprobeerd met testpapiertjes. Het gebeurde af en toe dat een zegel te veel of te weinig werd aangezogen of geplakt.
Het nauwgezet afstellen van de machines en de aandacht voor details gaat ver. “De borsteltjes die gebruikt worden om de zegels aan te drukken zijn volledig artisanaal gemaakt”, zegt Filip Demeyer. “De lengte van de haartjes en het aantal is van groot belang zodat we de zegels niet beschadigen.”
“De oude machine werkte heel ingewikkeld. Je moest de hele kop verplaatsen met een handwiel om de verschillende hoogtes in te stellen”, zegt Eveline. “Nu is het proces volledig geautomatiseerd en is de bediening ook gebruiksvriendelijker.” Zaakvoerder Johan Vandermarliere beaamt: “De machine doet perfect wat ze moet doen. Tot nu toe hebben we er geen problemen mee gehad.”
Intussen maakte Desmet Engineering al een tweede zegelmachine voor Twist Tobacco. “Daar hebben we nog enkele verbeteringen aangebracht”, licht Eveline toe. “De servomotor in de eerste machine is net sterk genoeg. Voor de tweede machine hebben we er één voorzien die nog wat krachtiger is.”
Deze site werd gerealiseerd met de steun van Flanders Investment & Trade
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.