Verpakkingen veranderen. Niet zo vaak, gelukkig, maar wel af en toe. Dan is het zaak om zo snel mogelijk een efficiënt machinepark te ontwikkelen die moeiteloos de nieuwe verpakkingen hanteert. En als de machines voor die nieuwe verpakkingen nog niet bestaan, dan creëer je toch gewoon zelf een machine op maat. Toch?
De ingenieurs van Desmet Engineering werden gecontacteerd door een Belgische tabaksfabrikant. Een bescheiden speler – toch in vergelijking met de grote multinationals – die door flexibel in te spelen op nieuwe markten zijn niche en klanten bedient. Gespecialiseerd in roltabak in verschillende verpakkingen, lanceert het bedrijf binnenkort een nieuwe emballage. In plaats van individuele ronde dozen met roltabak, kiest de West-Vlaamse tabaksproducent voortaan voor vierkante dozen in recycleerbaar karton. “Daarvoor is een complete nieuwe lijn nodig. Voor het dichten van de verpakking is er een machine. Maar niet voor het vullen. Toch geen machine die betaalbaar is voor onze normen. De grote tabaksproducenten hebben die wel, maar bepalen ook de prijzen in de markt. Met andere woorden: de standaardmachines zijn veel te duur”, aldus de zaakvoerder die samen met zijn team en de ingenieurs van Desmet de laatste testen nieuwsgierig bijwoont.
In plaats van te diep in de zak te tasten voor een standaard vulmachine, nam de eigenaar het heft in eigen handen. “Samen met de mensen van Desmet Engineering en onze eigen technicus ontwierpen we een vulapparaat op maat. Dat was niet alleen financieel interessanter voor ons. Het resultaat is ook zoveel beter. Nu is het proces en de uitvoering volledig aangepast aan onze eigen wensen.” Dat er tijd en moeite kruipt in eigen innovatie en machineontwikkeling, is voor de zaakvoerder een belangrijke factor om mee rekening te houden. En toch is het vooral een logische stap. “Als kleine speler moet je alternatieven zoeken om het slimmer en beter aan te pakken. Eigen innovatie zoals deze vulmachine is daar een voorbeeld van. Bovendien zijn we met Desmet Engineering ook zeker van service achteraf. Indien er een probleem zou zijn, staan hun ingenieurs hier meteen. Met buitenlandse machinefabrikanten ligt dat moeilijker.”
Concreet start de vulmachine op maat met een pallet-brede transportband. Dankzij de verzamelband vult een medewerker de voorraad verpakkingen in één beweging manueel aan. De voorraad is ruim genoeg om de vulmachine gedurende lange tijd autonoom te laten werken. Op het einde van de transportband wacht een bufferstrook met een automatisch stop-systeem. Die neemt telkens een nieuwe rij verpakkingen om de vulmachine te bevoorraden. Daarna gaan de individuele verpakkingen een voor een door de vuller. In de volgende stap van het proces controleren sensoren of er voldoende tabak aanwezig is in de aanvoer, waarna de tabak samengeduwd wordt en met een stamper in de juiste verpakking wordt gebracht. Na het vullen zijn de vierkante doosjes klaar om dicht te maken. Het systeem kan verschillende hoogtes van verpakkingen aan: van 90 tot 240 millimeter.
“Doorheen het hele proces zijn overal sensoren ingebouwd om zeker te zijn dat elke stap correct verloopt. Bij een foutmelding stopt het systeem automatisch. De snelheid van elk proces en elke transportband is apart regelbaar voor een optimale productie. De aansturing gebeurt via een Siemens touchpanel.”, aldus Eveline Eeckhout die samen met haar collega-ingenieurs bij Desmet de vullijn ontwikkelde.
Deze site werd gerealiseerd met de steun van Flanders Investment & Trade
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.